من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

آپاندیس کجای بدن قرار دارد؟ درد آپاندیس علائم آپاندیس آپاندیس چیست و کجاست؟ علائم آپاندیسیت


آپاندیس چیست و کجاست؟ این یکی از سؤالاتی است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است. در این مقاله از مجله راستینه تلاش می‌کنیم تا علاوه بر پاسخ به این سؤال، راه‌های جلوگیری، تشخیص و درمان آپاندیس را بررسی کرده و اطلاعات خود را در خصوص این زائده کوچک افزایش دهیم. با ما همراه باشید.

آپاندیسیت (Appendicitis) مشکلی است که در آن آپاندیس (Appendix) شما ملتهب می‌شود. آپاندیس زائده‌ای کوچک و انگشتی شکل در انتهای روده بزرگ است. هرچند آپاندیس هنوز فایده شناخته‌شده‌ای ندارد، اما می‌تواند باعث مشکلاتی جدی شود.

آپاندیس کجای بدن قرار دارد؟

 

سؤالی که پیش می‌آید این است که آپاندیس کجای بدن است؟ آپاندیس یک عضو لوله‌ای شکل نازک است که به اولین بخش از روده بزرگ متصل است. این عضو در یک‌چهارم سمت راست و پایین شکم قرار دارد. موقعیت آن در داخل شکم با نقطه‌ای به نام مک بورنی (Mcburney’s Point) مشخص می‌شود. پایه آپاندیس معمولاً در مکانی ثابت قرار دارد، ولی محل قرارگیری نوک آپاندیس می‌تواند از پشت سکوم تا درون استخوان لگن جابه‌جا شود. البته در موارد نادر ممکن است این زائده در سمت چپ بدن و معکوس حالت عادی قرار گرفته باشد. همچنین از هر صدهزار نفر حدوداً یک نفر بدون آپاندیس به دنیا می‌آید. لایه درونی آپاندیس از مقداری مخاط و دیواره آن از بافت لنفاوی تشکیل شده است.

درد آپاندیس

جهت مشاهده و خرید انواع ترالی حمل پرونده کلیک کنید

درد آپاندیسیت از نواحی اطراف ناف شروع شده و به سمت ناحیه راست و پایین شکم حرکت می‌کند. درد آپاندیس در طول ۱۲ تا ۱۸ ساعت زیاد شده و کم‌کم شدید می‌شود. آپاندیسیت برای هرکسی ممکن است اتفاق بیفتد، اما شیوع آن در سنین بین ۱۰ تا ۳۰ سالگی بیشتر است. درمان معمول و استاندارد آپاندیسیت، برداشتن آپاندیس است. فرد زمانی دچار آپاندیسیت می‌شود که آپاندیس او به‌وسیله مدفوع، جسم خارجی، سرطان یا عفونت مسدود شود. بدون توجه به علت، زمانی که آپاندیس مسدود می‌شود، باکتری‌های درون آن شروع به تکثیر کرده و باعث التهاب، ورم و عفونی شدن آپاندیس می‌شوند و اگر به‌موقع آپاندیس درمان نشود، امکان پارگی و ترکیدن آن وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌خصوص می‌توانید مقاله درد آپاندیس را در مجله راستینه مطالعه کنید.

علائم آپاندیس

 

آپاندیسیت نیز مثل تمام بیماری‌ها نشانه‌هایی دارد که از مهم‌ترین علائم آپاندیس باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد و تیرکشیدن در نواحی ناف که اغلب به سمت راست و پایین شکم حرکت می‌کند.
  • دردی که بعد از چند ساعت شدیدتر می‌شود.
  • حساسیت و درد زمانی که شما بر روی محل آپاندیس یعنی سمت راست و پایین شکم فشار می‌آورید.
  • دردی که هنگام راه رفتن، سرفه یا سایر حرکات رخ می‌دهد.
  • تهوع، استفراغ و کاهش اشتها
  • تب
  • اسهال، یبوست و ناتوانی در خارج کردن باد شکم
  • ورم شکم

تشخیص آپاندیسیت

تشخیص ابتلای فرد به آپاندیسیت کمی گیج‌کننده است. علائم آپاندیسیت مبهم و مشابه سایر بیماری‌ها مثل مشکلات کیسه صفرا، عفونت مثانه یا دستگاه ادراری، بیماری کرون، ورم معده، عفونت روده و مشکلات تخمدان است. در نتیجه مراجعه به پزشک بسیار مهم و ضروری است. آزمایش‌های زیر بسته به تشخیص و تجویز پزشک برای بررسی ابتلا به آپاندیسیت انجام می‌شوند.

جهت مشاهده و خرید انواع پاراوان چرخ دار بیمارستانی کلیک کنید

  • آزمایش شکم برای تشخیص التهاب
  • آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت ادراری
  • بررسی راست‌روده
  • آزمایش خون برای بررسی عفونت در بدن
  • سی‌تی‌اسکن یا سونوگرافی

درمان آپاندیس

 

درمان آپاندیسیت عموماً شامل برداشتن آپاندیس ملتهب شده می‌شود. سایر درمان‌ها مثل استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. این عمل جراحی آپاندکتومی (Appendectomy) نامیده می‌شود. اگر آپاندیس باعث آبسه نیز شود، برای درمان ابتدا باید آبسه را خشک و تخلیه کرد.

همچنین اگر پزشک به آپاندیسیت شدن یا نشدن شما شک داشته باشد، باز هم برای جلوگیری از خطرات احتمالی ممکن است اقدام به برداشتن آپاندیس کنید. انتخاب اینکه این جراحی به شکل لاپاروسکوپی یا جراحی باز انجام شود به تشخیص پزشک و شرایط شما وابسته است.

در صورت عدم درمان به‌موقع آپاندیسیت، باعث پارگی یا سوراخ شدن آپاندیس و پخش شدن عفونت در شکم شده و منجر به پریتونیت یا التهاب صفاق و سپس شوک عفونی در بدن می‌شود. در صورت ادامه این شرایط و عدم درمان، بیمار در خطر مرگ قرار می‌گیرد. همین مورد اهمیت تشخیص به‌موقع آپاندیس را چندبرابر می‌کند. در نظر داشته باشید که اگر علائمی را که بالا اشاره شد داشتید، به‌سرعت با یک پزشک مشورت کنید.

بعد از ۱۲ ساعت پس از جراحی آپاندیسیت، شما می‌توانید حرکت کنید و بعد از ۲ تا ۳ هفته پس از عمل جراحی می‌توانید به زندگی عادی خود بازگردید. اگر جراحی به‌صورت لاپاروسکوپی انجام شود، زخم کوچک‌تر و درمان سریع‌تر است. اگر بعد از عمل جراحی دچار استفراغ غیرقابل‌کنترل، درد زیاد در ناحیه شکمی، احساس سرگیجه و سبکی سر، خون در ادرار یا استفراغ خود، افزایش درد و سرخی در زخم خود، تب یا عفونت در محل زخم شدید به پزشک خود مراجعه کنید. احتمالاً نگرانی‌هایی بابت جراحی آپاندیسیت و اتفاقاتی که بعد از خارج کردن آن در بدن می‌افتد دارید. پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله نقش آپاندیس در بدن و زندگی بدون آن را مطالعه کنید.

 

مشخصات و قیمت انواع کاور پروب سونوگرافی

 

پیشگیری از آپاندیسیت

هرچند که آپاندیسیت قابل پیشگیری نیست، ولی شیوع این بیماری در افرادی که رژیم غذایی آنها پر فیبر بوده و پر از میوه و سبزیجات تازه می باشد، کمتر است.

کلام آخر

در یکی دیگر از مقاله‌های مجله سلامتی راستینه، در خصوص آپاندیسیت و روش‌های تشخیص و درمان این بیماری صحبت کردیم. هرچند که با پیشرفت علم، نگرانی‌ها بابت مرگ‌ومیر بر اثر این عارضه بسیار کاهش‌یافته است، اما همچنان نقش تشخیص و درمان به‌موقع بسیار تأثیرگذار است. اگر دردهای شدیدی را در نقطه مک‌بورنی تجربه می‌کنید، حتماً در کوتاه‌ترین زمان به پزشک مراجعه کنید.

سؤالات متداول

آپاندیس کدام سمت بدن است؟

 

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی بیمارستانی کلیک کنید

 

آپاندیس در سمت راست و پایین شکم قرار گرفته است. البته در موارد نادر آپاندیس به‌صورت معکوس در سمت چپ بدن افراد قرار دارد.

علایم عود کردن آپاندیس چیست؟

از مهم‌ترین علایم آپاندیس باید به درد و تیرکشیدن در نواحی ناف که اغلب به سمت راست و پایین شکم حرکت می‌کند، دردهایی که بعد از چند ساعت شدت پیدا می‌کنند، درد بعد از فشار روی سمت راست و پایین شکم، تهوع، استفراغ، تب، اسهال، یبوست، درد هنگام سرفه و ورم کردن شکم اشاره کرد.

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیسیت (Appendicitis) مشکلی است که در آن آپاندیس (Appendix) شما ملتهب می‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.